Om STREAM – en model til udførsel af Flippe Learning
På Center for Scienceuddannelse på AU, har de udviklet en model
til at flippe undervisningen på, hvor der er fokus på feedback i hele
processen. Jeg var på et meget inspirerende kursus i modellen i august ’15,
afholdt af Mikkel Godsk, som har været med til at udvikle modellen.
STREAM-modellen bygger på både Just-in-Time Teaching, JiTT,
der handler om feedback mellem in-class og out-of-class aktiviteter, Peer instruction og Flipped Classroom.
Modellen
Modellen har to læringscyklusser og kan samtidig deles op i to-tre
læringsstier.
Den første læringssti og læringscyklus foregår out-of-class.
Her præsenteres indholdet – som ofte er delt i flere emner – fx vha. videoer,
artikler eller andre tekster, podcasts, blogs eller andre medier. Hver emne op
følges af en aktivitet, som ofte foregår på et lavtaksonomisk niveau. Endelig
afsluttes out-of-class cyklussen af med at de studerende fortæller, hvad de
synes har været svært.
I den næste læringssti som foregår in-class, følges der op
på de ting de studerende har haft svært ved. Herefter er der aktiviteter, som
har et højere taksonomisk niveau (som selvfølgelig er afhængig af de læringsmål
der er for dagens undervisning), hvor underviseren har mulighed for at vejlede
de enkelte studerende. In-class aktiviteterne afsluttes også med at de
studerende fortæller, hvad de har haft svært ved.
Denne feedback fra de studerende kan både føre til en tredje
læringsti, som kan være en video, der uddyber et emne eller som angiver en
konkret løsning på et problem og angive hvad der skal være en del af indholdet
til næste out-of-class cyklus.
Her er et par videoer, der fortæller om modellen og hvordan
man følger op på den feedback man får fra de studerende.
På Professor Klausens Kontor from Science Media Lab on Vimeo.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar